Nieuwsitem

Studeren zonder stress: zes tips

Deze zomer laten we Amsterdam UMC'ers aan het woord over uiteenlopende thema's. In deze blog is het de beurt aan Mirjam Pol, studieadviseur bij VUmc School of Medical Sciences. Met de start van het nieuwe studiejaar voelen veel studenten ook meteen een enorme prestatiedruk. Hoe ga je hier mee om?
 
Een zekere mate van spanning is goed bij het leren. Het helpt om te focussen en door te zetten als het even tegenzit. Stress voor een presentatie kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je je goed voorbereidt. Maar als de spanning te veel wordt, hindert dit het leervermogen. En ook al haal je je toetsen, het voelt gewoon ontzettend vervelend. Tijd om er iets aan te doen!
 
Tip 1: De baas over jouw gedachten
Stressgedachten kunnen zich nogal eens presenteren alsof ze onveranderbaar zijn. Maar dat is niet zo. Gedachten zijn geen feiten... Jij kunt bepaalde gedachten wel denken, maar dat hoeft niet te betekenen dat je ze voor waar moet aannemen. Jij bent jouw gedachten niet. Jij bent degene die de gedachten denkt, maar ook degene die ze kan evalueren, analyseren en transformeren. Jij bent de baas over jouw gedachten. Wil je weten hoe je dit kunt doen? Lees dan de volgende tips.
 
Tip 2: Schrijf het van je af
Daag jouw gedachten eens uit. Schrijf eerst zo letterlijk op wat jouw stressgedachten zijn. ('Ik overzie het niet meer …', 'Ik red het nooit?!', 'Wat nu als ik een onvoldoende haal?'). Stel daarna de volgende vijf vragen aan elke stressgedachte:
 
Is deze gedachte waar?
Is hij echt waar?
Altijd?
Onder alle omstandigheden?
Welk bewijs heb ik daarvoor?
Neem afstand van de gedachte om deze beter te overzien. Ga vervolgens actief op zoek naar het bewijs dat de stressgedachte niet altijd waar is. Maak aantekeningen als dat helpt. Wanneer je erachter komt dat niet al jouw gedachten waar zijn, levert dit in ieder geval twee voordelen op:
 
gedachten blijken niet in beton gegoten en
er ontstaat ruimte voor andere gedachten, gedachten die maken dat je je beter voelt
Mirjam Pol-2
 
Tip 3: Beweeg!
Ga sporten, fietsen of iedere dag twintig à dertig minuten wandelen. Bewegen helpt om je hoofd leeg te maken. Ook helpt het om de afvalstoffen van stress te verwijderen en je lichaam en geest te ontspannen. Als je gestrest bent omdat je het altijd te druk hebt, is dit zeker een uitdaging. Maak er toch tijd voor vrij.
 
Tip 4: Voer een brain dump uit
Als je hoofd overloopt van de stresspaniekpiekergedachten, stel je dan voor dat je je gehele hoofdinhoud in een afvalbak buiten je lijf dumpt en dat die afvalbak keurig netjes wordt afgevoerd. Als het niet in één keer lukt, probeer het dan nog een keer.
 
Tip 5: Versloom
Als je merkt dat je gehaast en onrustig bent, 'versloom' dan. Ga nét iets langzamer bewegen. Je helpt daarmee jouw lichaam om iets te ontspannen. Jouw geest kan niet gestrest blijven als je lichaam ontspant, want die systemen zijn onderling met elkaar verbonden. Oefen als je loopt (door nét iets langzamer te lopen), als je huishoudelijke taken uitvoert (door nét iets langzamer te stofzuigen, de vuilniszak te verwisselen) of eigenlijk bij iedere taak of ieder klusje dat je 'even snel' wil doen. Als je in de efficiëntiemodus zit, wakkert dat stress aan. Als je vreest dat je al die klussen of taken niet afkrijgt als je een paar seconden vertraagt, lees dan vooral de volgende en laatste tip en voeg die toe aan je repertoire.
 
Tip 6: Relativeer
Relativeer je stress he-le-maal stuk. Schep daar genoegen in. Haal er oorlog, rampspoed, bloed, drama en ziekten van elders in de wereld bij. Dan valt jouw stress echt reuze mee.
 
Oefening baart kunst!
Elke keer dat je voelt dat je jouw negatieve gedachten een klein beetje kunnen veranderen, is winst. Beetje bij beetje zal je dan merken dat je verder komt in het behalen van je doelen!
 
Meer informatie over dit onderwerp? Lees het boekje 'Studeren zonder stress'. Die staat boordevol tips en trucs!
 
 
Bron: Nieuwsbericht Vumc
23/8/2018

Het overige nieuws

Studeren zonder stress: zes tips

Deze zomer laten we Amsterdam UMC'ers aan het woord over uiteenlopende thema's.

23/8/2018

Landelijke luisterlijn Sensoor start actie ‘Nederland Geef Gehoor!’ met luistercursus

Acht op de tien Nederlanders bekent niet altijd goed te luisteren tijdens een gesprek, blijkt uit onderzoek.

4/6/2018

Blog: Helpt het eten van vis tegen somberheid?

Houdt u van vis en eet u het regelmatig? Dan boft u. Dat blijkt namelijk goed voor u te zijn.

9/11/2017

Werknemers na een burn-out: ‘werkgever leert er niet van’

Soms hebben we de neiging te denken: het ligt aan jou. We gaan jou helpen zo snel mogelijk de draad op te pakken en te leren hoe je met stress om kunt gaan.

29/5/2017

Tijd voor andere visie op burn-out en depressie

De gangbare visie op burn-out en depressie moet op de schop. In de meeste gevallen zijn het geen ziekten die te bestrijden zijn met medicijnen.

6/2/2017

Hoe geluksstof serotonine ook angst zaait in het brein

Nieuw verklaring bijwerking antidepressiva gevonden

23/9/2016

Depressieklachten verminderen door mindfulness

Een mindfulnesstherapie kan patiënten met een actuele depressie helpen in het verminderen van hun klachten. Dit blijkt uit onderzoek van Joël van Aalderen van het Radboudumc.

15/1/2016

Als rollen botsen

Mantelzorgers met een betaalde baan: een recept voor overbelasting.

18/9/2015

Lichte stress beschermt tegen depressie

Volgens de heersende opvatting vergroot de combinatie van genetische aanleg en stress tijdens de jeugd het risico op het ontwikkelen van depressie.

11/5/2015

(advertenties)
Print deze pagina uit Print deze pagina
Voeg Overspannen.nl toe aan je favorieten! Favorieten
(advertenties)