Lotgenotencontact

Het lotgenotenforum van Overspannen.nl is een forum waar lotgenoten elkaar steunen, informeren en helpen. Gun elkaar daarbij de ruimte en wees vriendelijk voor elkaar.

Overspannen.nl is niet verantwoordelijk voor de inhoud van de reacties op dit lotgenotenforum noch voor de inhoud van andere websites die hier genoemd worden. Klik hier voor ons moderatorbeleid.

LET OP: Deze website is geen vervanging van een officieel medisch consult. Als u klachten heeft, adviseren wij u ten sterkste om met uw eigen behandelend arts of huisarts contact op te nemen. U kunt uw medische vragen natuurlijk ook stellen in de rubriek 'Vragen'. U krijgt dan antwoord van onze medisch specialist.

(advertentie)

Mensje met een tip voor slapeloosheid die gepaard gaat met BO/overspannenheid

Geschreven op: Dinsdag 13 Augustus 2019 om 09:59
Ongepast of beledigend?

De 3 r''''en....hebben mij echt geholpen.
Waarvan Rust en regelmaat het echt deden.
OP dezelfde tijden eten en drinken. Na 15:00 uur in de middag geen zoetigheden meer.
Op dezelfde tijden opstaan en naar bed, ook in het weekend.
''''s middags, ergens tussen 13:30 en 14:30 uur NIET LATER, doe ik even een dutje. Maximaal lig ik een uur dan. Ik merk dat het mij echt helpt, dat ik overdag even ''''uitsta''''. Nu lukt het slapen natuurlijk niet altijd, maar even in de rustmodus staan, is al erg fijn.
Nog even wandelen? Niet later als 18:30 uur weg en dan een uur flink wandelen. Of overdag, dat lukt dan ook wel langer. Heerlijk. (Ik stel me voor dat als je echt van sporten houd, dat het in dit geval beter is om dit overdag of echt in begin van de avond te doen dan echt in de avond. Je ligt dan te stuiteren in bed, als je te laat gaat sporten)
Na 20:30 uur geen tv en telefoon e.d. meer. Gewoon een boek lezen. (Dus voor de studenten onder ons, het lijkt me dat het harde leren ook in het begin van de avond ''''moet'''' gebeuren. Anders nog teveel prikkels als je naar bed gaat)
Dat heeft natuurlijk wel even de tijd nodig gehad, na een dikek week merkte ik al verbetering, maar ik kan nu wel echt zeggen dat ik weer (voor mijn doen) goed slaap. Er zitten zelfs nachten tussen dat ik de hele !!!! nacht slaap.

Ik ben zelf nog steeds erg wankel. Maar zolang ik me aan mn schema houd....gaat het best goed.

En oh ja.....nog een tip....
Naast al je dagelijkse moetjes......1 ding per dag. Dus als je ''''s morgens al n bakkie hebt gedronken met n vriend/vriendin, dan is dat voor die dag echt genoeg. We hoeven de dagen niet vol te proppen.
Die tip heb ik ook weer gekregen hoor. En tuurlijk lukt dit niet altijd (altijd is erg lang he) maar als richtlijn echt prima.

Ik hoop dat iemand hier wat aan heeft, want ik ben sindsdien gewoon weer edelijk fit. En zie het allemaal niet meer zo somber in. Ook ik heb het allemaal gedaan en gehad he...zie mn voorgeschiedenis. Die kun je vinden door Mensje in te typen en dan vind je de post vanzelf :-). Op het moment dat ik dit typ, staat mn post weer bovenaan. Omdat ik dit riedeltje, daar ook even heb onder geplakt. 

Reacties op dit bericht:


Geschreven door: Dennis1985 op Donderdag 15 Augustus 2019 om 20:29 Ongepaste reactie?

Dankje voor de tip mensje. Ik heb zo ook wat dingetjes geleerd. Gemerkt bijv dat hardlopen echt niet bevorderlijk is voor mij. Hierdoor krijgt m''n lijf teveel stress en dat overhitte deel van m''n hersenen is dan weer helemaal terug van weggeweest. Ik loop liever. En anders heel kort hardlopen. Dat ga ik wel nog eens proberen. Max 3km.

En veel avonden met het in bed liggen eerst de bodyscan van vgz app. Gratis. Het helpt me rust te vinden. Meestal word ik er wat slaperig van en stop hem dan als ik dit merk en probeer te slapen.


Geschreven door: Colette op Donderdag 5 September 2019 om 08:59 Ongepaste reactie?

Hoi Mensje,

Ik las dat je weer je uren werkt in de week. Hoe voelde je je toen je dat weer op ging bouwen? Heb je dat opgebouwd ondanks je slecht slapen? Heeft het regelmaat van werken je geholpen een beter slaapritme op te bouwen? Ik werk nu niet, maar ik mis het en mis ook de regelmaat die erbij hoort. Maar hoe weet je of je jezelf een zetje moet geven en toch gaan of wanneer je echt nog rust moet houden?


Geschreven door: Mensje op Dinsdag 10 September 2019 om 13:05 Ongepaste reactie?

Hoi Colette,

Ik vond dat heeeel erg spannend omdat ik niet wist hoe ik daar op ging reageren. Maar inderdaad, uiteindelijk weer in mn regelmaat zitten, heeft me geholpen en helpt me nog steeds. In de vakanties bijvoorbeeld, ben ik echt zoekende naar wat werkt. Ik wil niet de tiran zijn die alles op haar tijd wil doen, immers het is vakantie. Maar ik merk ook dat ik en mn kinderen ook wel trouwens, er toch echt het beste bij gebaat zijn. Bij ritme. Ik hoef dus ook echt s avonds later dan bijvoorbeeld 19 uur niet meer te gaan eten. Doe ik dat wel, lig ik dus te stuiteren in mn bed. Ben ik ook maar gewoon achter gekomen he. En uiteindelijk dus een modus gevonden, wat voor mij werkt. Ik ben dus wel begonnen met echt een strak ritme hoor. Dat was echt mn houvast.
Nu ist allemaal weer iets makkelijker, maar nog steeds houd ik als leidraad aan.
ik had vorige week al weer last van trillende oogleden. Voor mij een teken aan de wand dat ik even weer wat strakker me eraan moet houden. Nu is het nagenoeg weer over.
En door die regelmaat, ben ik dus ook beter gaan slapen. Let wel, s avonds zit er nog niet echt beweging in mn ritme he? Ik probeer aan mn avondritme zoveel als mogelijk vast te houden. Binnenkort is er een festijn waar we wel heen willen en daar heb ik ook wel weer zin in. Maar zie er eigenlijk ook een klein beetje tegenop, omdat het me weer 3 onrustige dagen opleverd. Ook daar ben ik achter gekomen. Maar ik ben er dus ook achter gekomen dat als ik daarna weer even goed terugga naar mn ritme en regelmaat en vooral rust, dat de slaap ook vrij snel weer op regel was.
Maar omdat ik dat dus nu allemaal weet (wat n weg zeg) zie ik toch ook uit naar dat festival.

En ik merk dus dat ik mn rust moet pakken als ik weer onrust in mn lijf ervaar. Ook ik ben er nog lang niet hoor. Maar ik vind het wel heel fijn dat ikw eet wat werkt en wat vooral (nog) niet werkt.

ik hoop dat je dr wat aan hebt


Geschreven door: Mensje op Woensdag 11 September 2019 om 11:13 Ongepaste reactie?

Maar wat ik nog vergeten ben te melden, is dat ik, wanneer ik maar kan, s middags nog eevn op bed ga. Max een uur. Dus echt even ''uit'' staan. Ik weet dat het her en der wordt afgeraden maar mij helpt het ontzettend. Ik ben s avonds dan dus niet meer zo druk in mn hoofd, doordat ik overdag even ''uit'' heb gestaan. Ook dat heeft en helpt mij enorm. Do er je voordeel mee :-)


Reageer nu op dit bericht:

Let op! Alle vragen en antwoorden worden geÔndexeerd door diverse zoekmachines. Als u niet wilt dat uw persoonlijke gegevens via internet gevonden kunnen worden, dan moet u deze zeker niet in uw vraag verwerken.

Als u medische informatie aanhaalt die niet uit uw persoonlijke omgeving komt, dan is een bronvermelding gewenst. Uiteraard is het de bedoeling dat de medische informatie die u noemt naar uw beste weten de juiste is. Het is niet de bedoeling dat u reclame maakt op dit forum.

Lees voordat u reageert ook onze huisregels.

Disclaimer over bijwerkingen: U kunt als patiŽnt zelf uw bijwerking melden bij het Lareb. Het Lareb verzamelt alle bijwerkingen van geneesmiddelen en vaccins in een databank. Door het melden van een bijwerking draagt u bij aan de veiligheid van geneesmiddelen en vaccins. Melden gaat eenvoudig via het online meldformulier.

Typ uw naam en uw bericht in en druk daarna op 'Voeg bericht toe'.

Uw naam: 
   
Uw bericht: 


(advertenties)
Print deze pagina uit Print deze pagina
Voeg Overspannen.nl toe aan je favorieten! Favorieten
(advertenties)