Voorkomen van overspannenheid

U bevindt zich hier: Overspannen Ľ Voorkomen van burn-out

Voorkůmen van overspannenheid / burn-out

Het belangrijkste om niet overspannen te geraken, is door niet continu teveel hooi op de vork te nemen. Hard werken is geen probleem, maar er moet ook tijd zijn om te herstellen. Zowel lijf als geest moeten kunnen bijtanken, hoe leuk je werken ook vindt.

Werknemers kunnen basaal in 3 standen werken: stand 2 is de normale stand met een normale werkdruk en normale werktijden. In stand 2 is de kans op burn-out klein. Stand 3 is de overdrive waarin er extra gepresteerd moet worden en er vaak overgewerkt wordt. Het is geen probleem om tijdelijk in stand 3 te functioneren. Echter, het is wel zaak om op te letten dat je niet te lang in stand 3 blijft werken: de kans bestaat namelijk dat je dan opbrandt en overspannen raakt. Na stand 3 is het dan ook niet erg om tijdelijk in stand 1 te werken: het wat rustiger aan doen, niet overwerken, op vrijdagmiddag wat eerder naar huis toe.

Door een goede afwisseling tussen werken, sociaal leven en echt ontspannen. En natuurlijk letten op de signalen van een burn-out.

Herken de signalen van burn-out

Hoewel je vaak van de ene op de andere dag overwerkt kunt raken, zijn er vaak wel signalen die daaraan voorafgaan. Terugkijkend zien de meeste patiŽnten het ook wel. De belangrijkste signalen op een rij:

  • slechter slapen
  • vaak geprikkeld / chagrijnig
  • omgeving die aangeeft dat je vaak geprikkeld bent
  • extra rustperiodes op het werk inlassen, bijvoorbeeld extra vaak naar het kopieerapparaat of de koffie-automaat

Achteraf is het natuurlijk makkelijk om dit te herkennen. Als mensen eenmaal in de trein van constante druk en spanning zitten, dan hebben ze het meestal niet in de gaten dat er ook rust nodig is.

Tips tegen burnout

  • Sta dagelijks stil bij wat je hebt gedaan en hoe je je daarbij voelde. Waar krijg je energie van en welke activiteit veroorzaakt stress?
  • Maak tijd voor ontspanning: bedenk vijftig dingen die je echt leuk vindt en neem dagelijks tijd om minstens ťťn ding te doen.
  • Doe af en toe lekker helemaal niets. Gewoon een uurtje dagdromen of ongestoord muziek luisteren.
  • Durf nee te zeggen! Wees trouw aan jezelf en bewaak je eigen grenzen.
  • Leef gezond. Beweeg, neem een goede nachtrust, let op je voeding en drink veel water.

Lees verder over werkstress en burn-out -->

U bevindt zich hier: Overspannen Ľ Voorkomen van burn-out
(advertenties)
Print deze pagina uit Print deze pagina
Voeg Overspannen.nl toe aan je favorieten! Favorieten
(advertenties)